LRBGE

Eastern U.S. Buddha's Study Falun Dafa Association

An Open Letter to the Associated Press

With the January 21 release by the AP's Beijing Bureau of the story "Chinese Government Shows off
Repentant Falun Gong Followers," we at the association, undoubtedly like many of your readers, can only
wonder: Does the AP not realize this article is serving as a mouthpiece for the Chinese Communist Party
in its deadly campaign against Falun Gong?

The CCP’s official portrayal of the January 2001 Tiananmen Square self-immolation tragedy is
engulfed by unanswered questions. Over the past four years numerous reports by independent media and
human rights bodies worldwide have questioned and repudiated claims by the Chinese Communist regime
linking Falun Gong to the immolations. As early as August 2001, the statement of International Education
Development (IED) at the United Nations noted, ““...we have obtained a video of that incident that in our
view proves that this event was staged by the government.” Many have raised serious, yet unanswered
questions. The Washington Post is one of several parties that have called into question official CCP
narratives of the event.

Communist leaders in China have from day one used the incident to breed hatred and violence against
the Falun Gong, both in China and beyond. It has been, in the truest sense, a Beijing “propaganda
victory,” as The New York Times called it. If Beijing’s claims about the incident were not suspect enough
at first, its adaptation and packaging of the incident in subsequent months should be more than enough
grounds for suspicion. That Beijing barred foreign journalists from interviewing the victims (while giving
State press regular access) for an entire year, and even went so far as to detain those who sought to
investigate the story, were obvious indicators that something was afoul.

What a startling and regrettable thing, then, that the AP’s latest story would present the 2001
immolation following the CCP’s script so closely as to almost be indistinguishable. The article failed to
raise any basic challenges to the information the State provided through carefully staged and regulated
interviews. Secondly, it gave no voice to Falun Gong. Thirdly, nor did you engage — much less present —
the wealth of information that suggest the immolation incident’s falsity. It seems all critical faculties were
suspended.

Your article in this sense not only represents a breakdown in journalistic standards and practices, but
goes so far as to passively reiterate and spread the Party line. Doing so goes far beyond a disservice to
your readership. It is a disservice, or worse, to the millions in China who are being targeted for
“eradication” as we speak. The Party line, in fact, has a bounty on many of their heads. To the extent that
it can dehumanize and discredit the group through incidents like the “immolation” it can more easily
torture, maim, and kill Falun Gong adherents. Insofar as your article lends the AP’s name and credibility
now to the CCP line, it has contributed in no small way to the deadly anti-Falun Gong campaign.

Why, if not to serve its own terrible agenda, would China’s regime set up for foreign press interviews
with its alleged immolation survivors? According to Reporters Sans Frontiers and other human rights
organizations, the Chinese regime tries to stamp out any and all independent reporting on Falun Gong.
Foreign journalists are not allowed to interview practitioners; unless, that is, they are under the control of
their captors. Those that attempt to do so are detained, interrogated and threatened, face the possible
revocation of their licenses, and could even be physically abused themselves. Many Chinese citizens have
been arrested, tortured, and even killed for reporting on rights violations against the Falun Gong. Falun
Gong is allowed absolutely no voice in China.

With so many resources meant to end independent reporting on Falun Gong, why would Chinese
officials open the doors and usher in foreign media on this occasion (the immolation anniversary) and



LRBEH

Eastern U.S. Buddha's Study Falun Dafa Association

under such carefully engineered circumstances? And was this not the same stunt (only with different
scripted lines) pulled three years ago? Their agenda should be obvious: to paint Falun Gong as a menace
and sidetrack would-be scrutiny of the regime’s violent persecution.

The Falun Dafa Information Center anticipated Beijing’s propaganda shenanigans, and thus sent a
media advisory to the AP and others detailing concerns. That was before the AP’s story ran. And yet the
AP’s piece went beyond merely failing to present or engage Falun Gong’s concerns to doing exactly what
the advisory cautioned against.

Even with the above aside, one does well to ask what significance the AP story’s interviewees have.
To date, we have received more than 160,000 letters from individuals across China openly declaring that
the statements they made while imprisoned and under severe abuse do not represent the truth of what they
think or how they were treated. Imagine the ferocity, the barbarity, that was unleashed to make so many
people say and do things against their consciences in captivity? Could the immolator interviewees be any
different? Is theirs any less a coerced voice — one manufactured in custody over long, untold months? The
CCP has been torturing people into “confessions” and “repentances” since as early as the 1940’s. This
should be nothing new to the AP or any journalist, for that matter. And all of this, of course, is meaningful
only if first one establishes that the immolators ever were Falun Gong adherents.

The persecution of Falun Gong is vast in scope and horrifying in its implementation. We have
documented over 38,000 cases of severe abuse or torture in prison camps and detention centers.
Thousands are dead. Hundreds of thousands, if not millions, languish in labor camps and detention
centers throughout China. Brainwashing centers have been established all across the country to use torture
— psychological and physical — to destroy people’s beliefs and implant the CCP line into their hearts and
souls... a process often leaving people psychologically devastated, if not dead. Both the Washington Post
and the Wall Street Journal, as with others, have reported on these tactics and their pervasiveness.
Amnesty International and Human Rights Watch have documented much of this.

Yet, in the face of such horrors — what many human rights lawyers are calling genocide — the report
from your Beijing Bureau has offered something of a CCP apologetic, reconstituting the very same hate
propaganda that makes possible the torture and deaths of so many. We would think that as a news
organization the AP has a moral and professional responsibility to dig into this story, find the truth, and
report it. It may not be easy, but nobody ever said good journalism was. True, it may upset the current
powers in Beijing, even making for a rocky business partnership. But then such is the cost of fair and
accurate reporting, is it not?

In light of the extensive damage, harm, and disservice your recent article has done, we request the
following:

1. That the AP issue a public apology for this article and the damage it has caused worldwide.
2. That the AP publish a statement from the Falun Dafa Associations of the United States.

We look forward to a fair and upright response from the Associated Press.

-- Eastern U.S. Buddha’s Study Falun Dafa Association --



